MMO İSTANBUL ŞUBE:METROBÜS KAZALARI UYARICI OLMALI, RAYLI SİSTEM İÇİN ADIM ATILMALIDIR

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

08 Haziran 2015

5 Haziran günü Ayvansaray durağında yaşanan ve 16 kişinin yaralandığı metrobüs kazasına ilişkin Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu tarafından bir basın açıklaması yapıldı.

 5 Haziran günü Ayvansaray durağında iki metrobüsün çarpışması sonucu 4`ü ağır 16 yurttaşımız yaralandı. Metrobüs kazaları konusunda daha önce belirttiğimiz kaygılar ne yazık ki boşa çıkmadı. Yaşanan  kaza Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi olarak daha önce yaptığımız açıklamalarda belirttiğimiz tehlikeleri bir kez daha ortaya koydu, bu nedenle bir kez daha hatırlatıyoruz:

 

Metrobüs gibi yetersiz ve yapım aşamasından bugüne birçok problemli durumun üstüne, yetkili kurumların can güvenliğini umursamayan ve bu konuda yapılan bütün uyarıları görmezden gelen tavırları sonucu yaşanan kazalar devam ediyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve İETT Yetkilileri, her yönüyle planlanmış özel araçlara alternatif ve yenilikçi bir kent içi toplu ulaşım sistemi yerine, İstanbul`un nüfusundan az Avrupa ülkelerinin kentimize göre minyatür ölçekteki şehirlerinde kullanılan demode bir sistemi İstanbul`a uydurmaya çalışmışlardır. Bu yapılırken de her zaman olduğu gibi insanların can güvenliği göz ardı edilmiş, yeterli önlemler alınmamıştır.

7 Kasım 2008?de Odamız tarafından yayınlanan basın bülteninde bu konuda şunları belirtmiştik: "Burada yapılan alt yapı ve araç yatırımlarına rağmen, paralel otobüs, minibüs ve dolmuş hatları işlevlerine eskisi gibi devam edecektir. E-5 Karayolunun bir bölümü metrobüse tahsis edildiğinden, E5 karayolunda motorlu araç sıkışıklığı büyük ölçüde artmıştır/artacaktır. Sistem yüklendikçe araçların nafi yükü aşırı derecede artacak, tekerleklere binen statik ve frenlemeden dolayı çarpma yükleri ve tekerleklere binen aksiyal yükler nedeniyle aşırı tekerlek yatak yükleri oluşacak, bunlar, normal otobüslerinkini kat kat aşacaktır. Direksiyon donanımı, motor, şanzıman, diferansiyel gibi araç ana elemanları, otobüsün nafi yükünün aşırı derecede artması nedeniyle her an elden çıkma riski ile karşı karşıya kalınacaktır. Hatta, yetkililerin değindiği 50 otobüsle günde 170.000 ila 350.000 yolcu taşınması durumunda dahi ağırlıklı pik saatlerde sefer aralıkları aşırı derecede küçülecek ve aşırı nafi yük, dizayn nâfi yükünün üstünde olacaktır, bu durumda yapımcı firmaların otobüs için işletme garantisi vermeleri olanaksızdır veya gerçeği yansıtmamaktadır." Çok açıktır ki araçlara ve sisteme dair uyarılarımız geçerliliğini korumaktadır.

Etkin ve akılcı plânlanması gereken kent içi kamu ulaşım sistemlerinin yerine geçici çözümlere tevessül ederek, can ve mal güvenliğine önem vermeyerek ölüme sebep olan başta İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve bu işten sorumlu olan yetkililer, "metrobüsle kentin ulaşım sorununu çözdük" diye medyaya demeç veren, ulaşım ve işletme bilgisinden ve İstanbul Kenti?ni analiz etmekten yoksun İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü yetkilileri, bu kazalardan sorumlu tutulmalıdırlar. Bu yapılmazsa, plansız ve gelişigüzel projelerin "ben yaptım oldu" mantığı ile icrası, bunların sebep olacağı can ve mal kayıpları artarak sürecektir.

Çözüm, akılcı yöntemlerle uzun vadeye yayılan raya bağımlı normal ve rapid (seri) sistemlerin devreye sokulması ve bu sistemlerin otobüs, minibüs, dolmuş ve deniz ulaşımıyla eşgüdümlü şekle getirilmesidir. Bunun için İstanbul kent içi ulaşım sorumlularının, başta kent plânlamacıları olmak üzere üniversiteler ve meslek odalarıyla birlikte çalışmaları gerekmektedir.

Üniversitelerin ve meslek odalarının görüşlerinin değerlendirilmediği, rant ekonomisini baz alarak gerçekleştirilen projeler hayata geçirilmeye devam ettiği sürece, İstanbul kent içi ulaşımı "can almaya" devam edecektir.

Kamu yararı gözeten bir kurum olarak yetkilileri uyarıyoruz; kent ve insana dair kararlarınız ve uygulamalarınız, piyasacı rantçı anlayışınız, kente ve insana zarar verir niteliktedir. Kamu kaynaklarının maksimum fayda ile değerlendirmek için kamusal karar ve denetim süreçlerini işletin. Metrobüs projesinde olduğu gibi eksik ve dolayısıyla yanlış kararlarınız "can almasın". İnsanlarımızın can güvenliğini hiçe sayan uygulamalar karşısında sessiz kalmayacağımızı tüm kamuoyuna duyuruyoruz.

MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ YÖNETİM KURULU