TOPLU TAŞIMA ARAÇLARINDAKİ YANGINLAR KORKUTUYOR

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

25 Mart 2015

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Yönetim Kurulu Sekreteri Zafer Güzey tarafından dün meydana gelen metrobüs yangını ile ilgili bir basın bülteni yayınlandı.

16 Mart'ta Malatya'da yanan Trambüsten sonra dün İstanbul'da bir Metrobüsün yanması medyada çok fazla görülmeyen endişe verici ve kamu güvenliği ve sağlığı açısından üzerinde durulması gereken iki kazadır.

Olay özelinde; 2008 yılında Hollanda'dan tanesi 1.2 Milyon Avro'dan alınan Phileas marka Metrobüslerden birisinin yanması akıllara şu soruları getirmektedir:

1) Bu otobüslerde 1.1.2014 itibariyle kullanılması zorunlu olan "Otomatik Yangın Algılayıcı Sistem yok mudur? Varsa çalışmış mıdır?

2) Sık sık arıza yapan ve İstanbul'un yedi tepeli yol ve yolcu şartlarına uygun olmadığı son yedi yıldır ispatlanmış olan Phileas marka Metrobüslerin çalıştırılması İETT açısından ekonomik ve daha önemlisi İstanbul halkı açısından güvenli midir?

Onyedi milyon nüfuslu İstanbul'un devasa toplu ulaşım sorunu için, dünyadaki emsalleri ile karşılaştırıldığında uzmanlarca "zorlama" ve "riskli" olarak değerlendirilen Metrobüs Hattı Projesi, daha büyük felaketlere yol açmadan, Makina Mühendisleri Odası'nın, Üniversitelerin ilgili bölümlerinden uzmanların da katılacağı bir platformda tartışılmalı ve çıkacak sonuçlara göre yeniden gözden geçirilmelidir.

Gelişmiş ülkelerde son derece güvenli ve stressiz bir şekilde gerçekleştirilen toplu taşıma, gelişmiş ülkelerde karşılaşılmayan (temelde teknik/bakım kökenli) yangın ve diğer kazalar, ülkemizde stresli ve tehlikeli hale gelmiştir.

Öncelikle bu araçlardaki arıza ve yangınların temel nedenlerinden birisi ve ilki satın alırken bilimsel - teknik gerekliliklere uygunluk kriterine değil ticari rant kaygılarıyla karar verilmiş olmasıdır. Daha önce yaptığımız pek çok açıklamada ifade ettiğimiz bu hususta İBB Başkanı yargılanmaktadır. Ayrıca basına metrobüs konusunda yanlış yaptığını da bizzat kendisi ifade etmiştir.

Tekil olgular gibi dursalar da yangınların arka planındaki diğer genel nedenler; kamusal denetim eksikliği, kamu işletmelerinde ve özel işletmelerdeki iş süreçlerinin taşeronlaştırılması ile işe hakim eleman sayısındaki azalma ya da bu türden hiç eleman olmaması durumu, bakım, onarım ve yenileme gibi teknik gerekliliklerle ilgili kararların nitelikli teknik elemanlarca değil, işletme veya firma sahiplerinin insafına terk edilerek alınması gibi nedenlerdir.

Halk otobüslerinden sonra İETT otobüslerinin de yanması toplu taşımanın fıtratında yoktur. İstanbul halkı daha güvenli bir toplu taşımaya layıktır.

Kamuoyunun bilgisine sunarız.

Saygılarımızla.

 

ZAFER GÜZEY

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ

YÖNETİM KURULU SEKRETERİ