YİNE FACİADAN DÖNÜLDÜ: İkitelli Organize Sanayi Bölgesi Yakınlarında Freni Boşalan Kamyon Birçok Aracı Ezdi
Yayına Giriş Tarihi
TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi uzmanlarının İkitelli Organize Sanayi Bölgesi yakınlarında gerçekleşen kaza yerinde yaptıkları incelemelere göre;Eğimli bir yolda park edilen kamyonun yokuş aşağı kaymaya başladığı, araç sürücüsünün durumu fark edince durdurmak için kamyona binmeye çalıştığı esnada bacağını kırdığı ve araca binmekte başarılı olamadığı, sonrasında kamyonun süratle park halindeki otomobillere çarptığı ve sürüklenerek durabildiği tanık ifadelerinden tespit edilmiştir
TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi uzmanlarının İkitelli Organize Sanayi Bölgesi yakınlarında gerçekleşen kaza yerinde yaptıkları incelemelere göre;
Eğimli bir yolda park edilen kamyonun yokuş aşağı kaymaya başladığı, araç sürücüsünün durumu fark edince durdurmak için kamyona binmeye çalıştığı esnada bacağını kırdığı ve araca binmekte başarılı olamadığı, sonrasında kamyonun süratle park halindeki otomobillere çarptığı ve sürüklenerek durabildiği tanık ifadelerinden tespit edilmiştir.
Araç fren körükleri incelendiğinde sadece en ön dingildeki park frenlerinin devreye girdiği, arkadaki üç dingilden park freni olan iki dingilin park fren körüklerinin devreye girmemiş olduğu görülmüş; aynı şekilde aracın sürüklendiği yerde sadece ön lastiklerin izi tespit edilmiştir. Arka lastiklerin yerde izi olmadığı gibi lastiklerin üzerinde bir aşınma da görülmemiştir.
Sonuç olarak aracı sürücü park ettiğinde el frenini çekmiş ancak sadece ön dingildeki park frenleri devreye girmiş arkadakiler devreye girmemiş ve bu da yüklü durumda olan aracı eğimli yolda tutmaya yeterli olmamıştır.
Dikkat Edilmesi Gereken Önemli Bir Durum:
Araç muayenesinde park frenleri araçlar yüksüz durumda iken test edilmektedir. Yüksüz durumdaki aracın park freni, lastikleri bloke ettiğinde park freni performansı yeterli sayılmakta, araç yüklü iken performansının yeterli olup olmayacağı belirsiz kalmaktadır. Bu nedenle Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından yapılacak düzenleme ile ticari araç muayenelerine araçların yüklü durumda gitme zorunluluğu getirilmeli ve fren testlerinin yüklü durumda yapılması zorunlu tutulmalıdır.
Söz konusu kazada da Odamızın defalarca yaptığı açıklamalarda dile getirdiği kamusal denetim eksikliği kazanın nedeni olarak görülmelidir. Açıklanan teknik uzman görüşü kamu adına yasal mevzuatlarla zorunlu kılınmalı, teknik muayenelerde kritik kararlar meslek örgütleri, sektörel dernekler, üniversiteler gibi uzmanlardan oluşan bir heyetle alınmalıdır. Bu durum kazaları en aza indirgeyecek kamusal denetimin ilk ve önemli adımıdır.
Bakanlıkları TMMOB`ye bağlı Odaları tasviye etmeye çalışmak yerine hergün yaşanan bu kazaları önleyecek bilgi birikimini kullanmaya çağırıyor, teknik-bilimsel konularda kamuyu ilgilendiren bu kararların ancak uzmanların işbirliği ile alındığında halkın can ve mal güvenliğine katkıda bulunacağını yineliyoruz.
Saygılarımızla kamuoyuna duyurulur.
TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ